keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

PÄÄSIÄISSAARNA

Kirkkoherra Mikael Rantalainen istuu mukavasti pappilan puutarhassa  ja odottelee vaimon valmistelemaa kahviaamiaista, jonka he yhdessä nauttisivat tänä ihanana aurinkoisena aamuna kukkien tuoksuessa ja lintujen laulaessa.
Tiellä näyttää joku mies kävelevän ohitse, ei näytä tutulta.  Ehkä jonkun naapurin Pääsiäisvieras on lähtenyt aamukävelylle.
Mies näyttääkin kääntyvän pappilan pihatielle ja kävelee kohti uteliaana katselevaa pappia.
Mies on parrakas, vantteranoloinen, ystävällisen näköinen.  Mikähän lie asiansa.
-  Päivää kirkkoherra Rantalainen!  mies tervehtii.
-  No päivää päivää!  En taidakaan tuntea.. mistäs kaukaa vieras on?  pappi katselee tulijaa tarkasti, kuin muistellen, sillä jotain tuttua miehessä oli.
- Tulen hyvin kaukaa.  Itse asiassa olen alun perin kotoisin Pyhältä maalta.
Pappi nousee kättelemään.
-  No mutta tervetuloa!  Istumaan istumaan!  Mamma, tuohan kahvia pöytään!
Vieras istuutuu.
-  Tulin sen eilisen saarnanne johdosta..
-  Vai että saarnani johdosta, sehän käsitteli apostoli Pietaria.  Kyllähän minä jonkinlainen    Pietarin elämän asiantuntija olen.. Mitäs siitä jäi teidän mieleenne erikoisesti?  Vai että niin kaukaa minun saarnani johdosta..
-  Kerroitte paljon Pietarin elämästä.  Mielestänne hän oli turhan innokas ja kielsikin lopulta Jeesuksen, Mestarinsa.
-  Joo, hän oli sellainen  kova kiivailemaan ja kuitenkin pelkurimainen mies.  Miksi hän teitä niin kiinnostaa?
-  No kun nähkääs, minä olen Pietari.
-  Mitä?!  Höh?  Että Pietari itse?  Niin no enhän minä sanojani varmaan aivan oikein valinnut!
Anteeksi vain, en ajatellut, että se voisi loukata...teitä!
-  Ei se mitään!  Kuulen tätä puheissa ympäri maailmaa,  asioita toistetaan syventymättä asiaan
sen tarkemmin.  Mutta koska olet vilpitön uskonveljeni, sain luvan kertoa sinulle hieman taustaa meidän opetuslasten näkökulmasta.
Tämä viimeinen toteamus saa kyyneleet kihoamaan papin silmiin.
-  Sehän olisikin kiintoisaa!
Ruustinna kantaa kahvitarjottimen kolmine kahvikuppeineen ja runsaine tarjottavineen pöytään, kaataa kahvin ja istuu itsekin syventyen vieraan kertomisiin.

jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti